mzoo-opleiders-voor-ondernemingsraden
Bekend maakt bemind
4 minuten leestijd

Bekend maakt bemind?

Inhoudsopgave

Bekend maakt bemind?

Wat wij leren van onderzoek over acceptatie van AZC’s 

Recent las ik een artikel van De Correspondent over een ontwikkeling die ik direct ook relevant vond voor de medezeggenschap. Mijn doelgroep, jullie, OR-leden, mijn lezers.

In dit artikel wordt het fenomeen beschreven dat we kennen als het NIMBY-effect, wat staat voor Not in my Back yard. Of ook wel, wij zijn voor windmolens maar niet achter mijn huis of in mijn buurt.

Wat een groep onderzoekers onderzocht was het effect van de komst van een AZC bij een gemeenschap op de houding van die gemeenschap ten opzichte van de bewoners van het AZC. Diverse situaties zijn onderzocht en elke keer kwam hetzelfde effect naar voren. Wat zij leerden is dat de wet of ‘contacthypothese’ van Gordon Allport ook nu zijn gevolgen heeft.

Het artikel, ik citeer:’

De initiële weerstand gevolgd door het in de armen sluiten van asielzoekers klinkt contra-intuïtief, maar kan goed verklaard worden door de beroemde ‘contacthypothese’ van de Amerikaanse psycholoog Gordon Allport. Die luidt, in een notendop: onbekend maakt onbemind, en bekend maakt bemind.

Rutger Bregman schreef er eerder uitgebreid over. Gebrek aan contact geeft vaak aanleiding tot wantrouwen en angst, contact versterkt vertrouwen tussen mensen en doet negatieve vooroordelen verdwijnen. Het vermindert ‘wij-zij’-denken. Er is de afgelopen decennia wereldwijd veel bewijs verzameld dat de contacthypothese ondersteunt.’.

 

Dus wat we uit onze eigen praktijk al kennen: ‘Onbekend maakt onbemind’ maar uit dit artikel kwam dus naar voren: ‘bekend maakt bemind’. Nu ik dus begreep dat hier een wetmatigheid in het spel is wordt duidelijk wat de gevolgen zijn voor mijn eigen praktijk.

Maak een lijst waar je als OR niet voor bent
Ik kom veel klanten, Or-en, tegen die klagen over de onbekendheid van de OR bij de achterban en zelfs zo erg dat ze niet weten dat er een OR is en wat hij doet of juist niet doet. Dat laatste lijstje, ‘waar de OR niet voor is’ adviseer ik jullie ook eens te overwegen op te stellen.

Maak niet alleen een lijstje waar jullie voorstaan maar ook een lijstje waar jullie NIET voor staan. Heb je twijfels of wil je je lijstje laten ‘testen’ door mij? Schroom niet, stuur mij een mail met je lijstje en je krijgt antwoord, zoals jullie van mij gewend zijn. Want een lijst bekend maken waar je voor staat en juist niet is zeker een manier om bekend te geraken. Want eigenlijk kan je als OR echt niet zonder die achterban. Maar dat wisten jullie natuurlijk al lang.

Bekend maakt dus bemind

Draagvlak bij je achterban, benodigd om serieus genomen te worden door de bestuurder, creëer je dus door bekend te raken. Hoe je dat doet, daar zijn al genoeg cursussen en boeken over geschreven. Dat je iets doet om dus bekend, lees bemind, te raken is het belangrijkste. Want deze wetmatigheid is natuurlijk ook bij de bestuurder bekend, of denken jullie van niet.

Last en ruggespraak

De OR is in zijn autonome positie gevrijwaard van ‘last en ruggespraak’ wat wil zeggen dat de OR niet verplicht is de achterban te raadplegen in zijn besluitvorming. Sommige OR-en lijken het als een vrijbrief op te vatten om de achterban niet te betrekken bij de besluiten die ze nemen. Dan ‘regeert’ zo’n OR in feite net als hun management, top-down, zonder degelijk draagvlak te creëren bij de mensen waarvoor de OR er is. Juridisch op zich niets op af te dwingen, wel verwijtbaar en zeker ook als de OR in de praktijk onvoldoende doet om zich bekend te maken en dus draagvlak bij de achterban ontbreekt.

Dus ervaar deze vrijheid van gebrek aan ‘last en ruggespraak’ vooral niet als een reden om geen of te weinig contact te onderhouden met de achterban.

Uitdaging 

Doen, ervaren, leren en volhouden. Ga met een groep medewerkers, die jullie speciaal geselecteerd hebben, intensief contact maken. Bijvoorbeeld een ‘club van 49’ of een willekeurig ander aantal collega’s dat voor jullie aantrekkelijk is. Als je met hen gaat verbinden en laat weten wat jullie doen en je ook voor hen interesseert en hun zorgen en zaken serieus neemt zullen jullie zeker meer draagvlak krijgen. Want op die manier zorgen jullie voor ambassadeurs voor de OR, omdat zij met jullie bekend raken, zich gehoord voelen en de waarde erkennen van jullie als vertegenwoordigers.

 

Loe Sprengers over ‘Oneindig veel Invloed’

In mijn boek, ‘Oneindig veel Invloed’ dat in januari 2024 uitkomt vertel ik meer over het gereedschap dat jij als OR hebt om invloed te krijgen. Het gaat niet om meer bevoegdheden maar het beter benutten van bestaande instrumenten zoals het College Bevordering Medezeggenschap in haar rapport beschreef, aldus Loe Sprengers die het voorwoord van mijn boek schreef.

Boekaanbieding

Wil je een mooie aanbieding ontvangen voor mijn boek en Ebook meld je dan aan via deze link (veel voordeel zodat je het boek eenvoudig kan gebruiken op verschillende plekken)

https://www.hbu-training-advies-ondernemingsraad.nl/boek/

                          

                                   

   

delen
delen
delen
delen

Laat een reactie achter

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Comment
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Stef Soons
21 dagen geleden

mooi blog

1
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
Scroll naar boven