Achterban betrekken
3 minuten leestijd

Hoe ziet jullie achterban de OR

Inhoudsopgave

Wie is geïnteresseerd in de OR en wat verwachten ze van jullie?

Knap, wie dit kan vertellen. Vaak is het te stil, in het netwerk van de OR.

Het is begrijpelijk, maar niet goed: De nieuwe OR wordt geïnstalleerd en gaat van start. Het aanwezigheidsmoment was er wel bij de verkiezingen: Toen kregen alle medewerkers een brief dat ze konden gaan stemmen en de kandidaten waren in de gelegenheid om zich te profileren.

Niet dat de OR daarna stilzit, in tegendeel, maar je merkt er alleen niet zoveel van. De OR-leden leren elkaar, elkaars inzet en kwaliteiten kennen. En ze realiseren zich welke onderwerpen er op hen af komen. Er wordt gevraagd om zich uit te spreken over belangrijke onderwerpen, die ze in hun eigen werk nog niet zijn tegenkomen. Ze krijgen te maken met wettelijke regels, rechten en plichten.

Weten jullie, wat de achterban van een OR-lid verwacht?

Soms zijn de verwachtingen te hoog. Bij ingewikkelde kwesties, waar meerdere belangen meespelen. Als de OR, maar de vakbonden, de bevoegdheden hebben om met de werkgever te onderhandelen. En als de OR slaagt, in een subtiel beïnvloedingsspel, samen te werken met de vakbonden voor het beste resultaat, dan is meestal niet goed zichtbaar, welk aandeel de OR heeft geleverd.

Het gezicht van de OR, naar buiten, wordt bepaald door contact!

Een sterke OR heeft het hele netwerk in kaart, wie betrokken is of benieuwd, bij beslissingen over arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en andere personeelsvoorzieningen. Je boft als OR-lid, als je kunt voortbouwen op wat de vorige OR al voor je in kaart heeft gebracht.

Netwerken gaat meestal om praktische activiteiten.

Ieder OR-lid draagt bij aan het imago van de OR.

Het kan in het klein: Wat merken, bij voorbeeld, de collega’s uit jouw team van de OR? Zien ze in gesprek met jou enthousiasme en de mogelijkheden voor invloed op de besluiten? Of hebben ze vooral last van je, als ze bij afwezigheid door de OR, de gaten het werk moeten opvangen?

Een grote OR heeft meestal een professioneel PR-plan. Met de namen van de belangrijkste contactpersonen, binnen en buiten het bedrijf. En actiepunten, nieuwsbrieven, voorlichtingsbijeenkomsten en voor belangrijke beslissingen soms een achterbanberaad.

Veel OR-en worden geholpen bij hun communicatie, door specialisten binnen het bedrijf, bij het publiceren op de website of het uitbrengen van een nieuwsbrief voor de medewerkers.

Hoe zit het bij jullie?

  1. Deel alsjeblieft, waar je trots op bent. Daar kunnen anderen wat van leren!
  2. Wanneer je iets wilt verbeteren, vraag hulp en leer bij!

Zelf heb ik veel gehad aan bij de voorlichting en netwerkbijeenkomsten, die de gemeente Utrecht organiseert en de Kamer van koophandel, voor beginnende ondernemers

Op internet is er veel beschikbaar over netwerken opbouwen en hoe je daar de gesprekken voert. Het gaat vaak over het vinden van een nieuwe baan, maar tips zijn in het algemeen bruikbaar. Kijk zelf nog maar eens

MZOO zit ook niet stil.

We zetten voor de OR – en andere medezeggenschappers – de belangrijkste aandachtspunten, kennis en vaardigheden, op een rij.

  • Geef je hier of via de MZOO-website op, als je belangstelling hebt om na de zomer, deel te nemen aan het gratis MZOO-WebinarNetwerken als OR’,  op 12 september 10- 11 uur. Hoer delen we informatie, inspireren elkaar, wisselen ervaringen uit, gaan in op vragen en geven praktische tips
  •  Speciaal voor wie zich in korte tijd echt wil verdiepen in het onderwerp, ontwikkelden we bij MZOO de eendaagse "Live Online Training “Netwerken als OR. De eerste gelegenheid in het najaar om deel te nemen is op donderdag 26 oktober. Meer informatie en data vindt je op de homepagina en in de Kalender van MZOO
  • En er is nog meer, gericht op vormgeven van achterbancontact, in beeld en geluid: Kijk hiervoor naar "Creatief communiceren" met Marlou Murre en “Bloggen en Vloggen” met Stef Soons
delen
delen
delen
delen

Laat een reactie achter

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
Scroll naar boven