De achterban praat over de ondernemingsraad als schoothondjes, vriendjes van die daarboven, in de marge opereren. De ondernemingsraad praat over de achterban als niet geïnteresseerd, passief en onwetend. De achterban vindt van zichzelf dat ze best geïnteresseerd zijn en willen reageren maar hebben geen idee hoe. De ondernemingsraad vindt zichzelf echt wel een actief kritisch orgaan maar mist wat ondersteuning vanuit de organisatie.
Twee belangrijke groepen die elkaar zo kunnen steunen waardoor de medezeggenschap in een organisatie erg wordt versterkt. En daarmee, aldus diverse onderzoeken, worden ook de bedrijfseconomische en -sociale resultaten erg versterkt.
Hoe komt dat nu dat het imago van beide niet overeenkomt met de identiteit van beide. Voor een ondernemingsraad is het een mooi startpunt om daar verandering in te brengen.
Wie ben je en wat wil je bereiken in de komende zittingsperiode of 4 jaar. En dat vertalen.
Vertalen in een nieuwsbrief, maar ook in de wijze waarop je een advies of instemming schrijft.
Vertalen in de wijze waarop je de achterban informeert over de medezeggenschap
Vertalen in de wijze waarop je de achterban bevraagt om informatie te krijgen
Vertalen in concrete zaken als woorden, logo, kleuren, beelden.
De kracht van communicatie zit hem voor een deel in woorden. Maar wij mensen denken in beelden (als ik je vraag om aan een kat te denken, zien de meeste mensen een kat en niet de letters KAT). En als we zaken willen onthouden zijn beelden een goede ondersteuning.
Dit het betekent nadenken over de wijze waarop u wilt communiceren. Niet alleen over wel of geen nieuwsbrief of achterban raadpleging. Nee breder en in een soort communicatiebeleid. Het kost in het begin tijd, zeker, maar het levert aan invloed op langere termijn heel veel op.