1 minuut leestijd

Ondernemingen moeten de mens zien

Inhoudsopgave

Sinds de tweede wereldoorlog worden bedrijven en organisaties steeds bureaucratischer vorm gegeven en aangestuurd. In het begin was dat een succesvolle benadering, maar het is inmiddels uit de hand aan het lopen. Mensen voelen zich als consument en burger of beter: als mens niet meer erkend in hun zijn. Zij krijgen het gevoel dat zij er zijn voor de organisatie i.p.v. andersom. Het helpt niet om als organisatie te roepen dat je klantgericht bent. Daar trappen de mensen niet in. Uit de daden van organisaties blijkt of ze de cliënt centraal stellen of niet. Mensen in hun specifieke situatie moeten het ultieme doel zijn van een onderneming. Niet winst en geld. Anders gaat het ten koste van mensen.
De uitdaging is om het anders te doen. Dat vereist geen kleine aanpassingen maar een transformatie van de organisatie. Niet eenvoudig, maar wel mogelijk!

De OR heeft goud in handen, maar beseft dat vaak niet. De meest OR-leden zijn medewerkers, die dagelijks omgaan met die mensen waar de organisatie voor bestaat. Zij weten wat er voor de cliënten toe doet en wat niet. Soms zit het in kleine dingen. Bestuurders hebben deze dagelijkse en directe contacten meestal niet. De OR kan deze kennis en dit inzicht inbrengen, zodat de organisatie meer vanuit de beleving van de klant gaat denken en handelen. Zo werken ook de medewerkers met meer plezier en vrucht.

delen
delen
delen
delen

Laat een reactie achter

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
Scroll naar boven