OR en personeelsbeoordeling

Beoordeeld worden voelt als overgeleverd zijn aan de macht van een manager en van de organisatie. Zal het eerlijk toegaan?

OR en personeelsbeoordeling

Voor veel medewerkers is het een spannend onderwerp. Beoordeeld worden voelt als overgeleverd zijn aan de macht van een manager en van de organisatie. Zal het eerlijk toegaan? Wordt mij recht gedaan?

Ook als is het spannend en precair, toch is het waardevol. De medewerker heeft recht op erkenning voor zijn of haar inzet en op ondersteuning en opleiding, waar dat nodig is.

De medewerker zal echter ook een oordeel hebben over het functioneren van zijn of haar manager. Is daar ruimte voor? Gaat dat oordeel eventueel leiden tot verbeteringen voor de medewerker, als dat nodig is?

Veel hangt af van de cultuur in de organisatie. In een gezonde cultuur is er een zorgvuldige methodiek. Allerlei aspecten van de beoordelingssystematiek zijn goed beschreven en vastgelegd.

Het is een heel belangrijk onderwerp. Niet voor niets heeft de OR instemmingsrecht over dit onderwerp.

 

Wat gaan we doen?

We behandelen alle belangrijke aspecten van de personeelsbeoordeling. Daarbij kijken we ook naar de praktijk van jouw organisatie en de rol die de OR daarbij speelt en kan spelen. Het is een goed teken, als er een heldere en zorgvuldige systematiek is, die ook goed bekend is aan de deelnemers. Vervolgens is het de vraag of deze heldere en zorgvuldige systematiek ook helder en zorgvuldig uitgevoerd wordt.

Heeft de OR daar kijk op? Haalt de OR bij de achterban op wat de ervaringen zijn? Wat kan de OR doen om eventuele verbeteringen voor te stellen?

Wat ga je leren?
  • Waaraan een beoordelingssysteem moet voldoen
  • Hoe de OR kan toetsen
  • De rol van de achterban
  • Belangrijke criteria van de OR
  • De beoordelingscyclus: Het verschil tussen functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken
  • Wanneer en hoe de medewerker zijn of haar oordeel geeft over het functioneren van de manager
  • Verschillende vormen van beoordeling, zoals het 360 graden beoordelen
  • De kwaliteit meten van het functioneren van een medewerker
  • Hoe je medewerkers zo goed mogelijk kan inzetten
  • Hulpmiddelen om medewerkers te helpen zich te ontwikkelen
  • Mogelijke invloed van de beoordeling op de beloning
  • Wat er gebeurt met het verslag van de gesprekken
  • klachtenregeling, als de medewerker het niet eens is met de beoordeling
 

 

Kenmerken

LOT = Live Online Training + Incompany training

  • Presentatie en instructie
  • Oefeningen
  • Programma hele dag (ochtend en middag)
  • Maximaal aantal deelnemers: 12
 
 

Direct een offerte voor

OR en personeelsbeoordeling

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Adres
Voer een getal groter dan of gelijk aan 1 in.
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Scroll naar boven