Wat vind jij van lobbyen?
- Het kan zijn dat je een hekel hebt aan lobbyen.
- Het kan ook zijn dat je ervan houdt.
- Veel mensen hebben een gemend gevoel.
Kun jij zeggen tot welke groep je behoort?
Misschien ligt het aan je ervaringen. Misschien ligt het aan het imago van lobbyen.
Als je een hekel hebt aan lobbyen
Afgelopen jaar kwam in het nieuws, dat in en rond de Het Binnenhof in Den Haag meer lobbyisten actief zijn dan Kamerleden. Over allerhande zaken wordt gelobbyd. Je kunt cynisch worden door de voorbeelden van machtsuitoefening. Lobbyisten kregen voor elkaar dat rookwaren in supermarkten verkrijgbaar blijven, terwijl roken verslavend en kankerverwekkend is. Lobbyisten zorgden ervoor dat in de landbouw gewasbeschermingsmiddelen gebruikt mogen worden, waarvan duidelijk is geworden dat je er Parkinson van krijgt.
Op zich prima, als je hiertegen bent!
Als je van lobbyen houdt
Je kunt open staan voor de boodschap die een lobbyist uitdraagt. Uiteindelijk is dit een bron van vernieuwing. Je kunt kansen pakken, door je te laten informeren over mogelijkheden, waar je zelf niet op was gekomen.
Dat is toch mooi?
Ik ken iemand die dol is op reclame en altijd op koopjes afgaat. Ze voelt zich goed als ze weer wat nieuws heeft aangeschaft. De koopjes die ze binnenhaalt zijn helaas niet altijd voordelig. Soms is de aanschaf een beetje naïef.
Het is goed om te beseffen dat degene die lobbyt er zelf belang bij heeft.
Gemengd gevoel
Een lobbyist probeert je zo te bereiken dat je aandacht wordt getrokken. Je gedachten worden op een bepaald spoor gezet. Over hoe dat werkt is goed nagedacht.
De meeste mensen hebben hier een gemend gevoel over. Ze staan er wel open voor maar zijn ook terughoudend, bang om in de maling genomen te worden. Hoe zit dat?
- Heb jij er wel baat bij, als je iets onverwachts krijgt uitgelegd of aangereikt?
- Of word je al moe, als iets opgedrongen wordt, waar je niet om vroeg?
Laten we eens uitgaan, van de goede kant van lobbyen
Je moet wel! Immers, de OR komt op voor een goede zaak, bij het behartigen van de belangen van de werknemers. En dit is ook zijn wettelijke taak! De OR is meestal niet degene die besluiten neemt in de organisatie, dus om zijn doel te verwezenlijken, moet de OR de beslissers beïnvloeden.
Heeft jullie OR invloed?
Ik ga ervan uit dat de OR invloed heeft.
Misschien maak je dus =bewust of onbewust= zelf al gebruik van lobbytechnieken.
Soms duurt het lang voor een resultaat is bereikt. Sommigen houden het niet vol. Misschien kan het effectiever!
Wat kunnen we leren van lobbyisten voor goede doelen?
Anne de Boer is lobbyist voor de Stichting Alzheimer Nederland en ze is bereid om ons te vertellen hoe zij dit doet.
We helpen de OR-leden graag verder: Met aangeven wat de boodschap is, aan wie je die overbrengt en op welk moment het handigst is…